Sevgili Açık Bilim dergisi ve gökyüzü severler, gökyüzü rehberi köşemizde bu ay her zaman olduğu gibi bazı gökcisimlerinin pozisyonlarından bahsedeceğim. İyi okumalar, ay boyu mutluluklar.

Venüs

Güneş gökyüzünü aydınlatmadan önce saat 03:30 civarında doğu ufkunda yükselmeye başlıyor. Bir iç gezegen olduğundan tıpkı doğal uydumuz Ay gibi evreler gösteren Venüs, bu ay yarım Venüs’ten biraz şişkin.

Yarım Venüs: İç gezegen Venüs, ay gibi evreler gösteriyor.

Mars

Kızıl gezegen Mars, ufkun altında olduğundan bu ay gözlemlenemeyecek.

Jüpiter

Artık saat 23:00 civarında doğmaya başlayan Jüpiter tüm gece boyunca gökyüzünde. Kendinize uygun bir teleskop seçerek Galileo uydularını kesinlikle görmelisiniz.

Bir uydusundan Jüpiter canlandırması.
Galileo Uyduları.

Satürn

Satürn de tıpkı Mars gibi ufkun altında olduğundan gözlemlenemeyecek.

Uranüs

Karşı konumunu biraz geçmiş Üranüs tüm gece gökyüzünde gözlemlemeye uygun olmaya devam ediyor.

Orionidler Meteor Yağmuru

Orionidler saatte 20 meteor ile ortalama bir meteor yağmuru. Genellikle ayın 21’nde maksimuma ulaşsada 20-24 arası izlenmesini tavsiye ederim. Ama güzelce izleyebilmek için Ay evrelerine bakmanız ve şehir ışıklarından uzakta ışık kirliliğinin az olduğu bir yere gitmeniz gerekir.

Ay Evreleri:

Ay evreleri

Ekim Ay’ı Gökyüzü Genel Görünümü:

Büyütmek için tıklayın.

yorum

• Bu sabah saat 06:30’da gökyüzünde bir adet çok parlak ve kare şeklinde 4 yıldız/gezegen (?) gördüm.
    Hangileridir merak ettim, ararken burayı buldum. Siz bilirsiniz, nedir ? :)

• Size Android bir cep telefonunuz varsa Google Skymap adlı programı yüklemenizi tavsiye ederim. Yoksa da ücretsiz Stellarium isimli prgramı bilgisayarınıza çekin ve kurun. İstediğiniz yer, tarih ve saatte gökyüzünde ne vardı öğrenebilirsiniz.

Cihan Tuğrul Tezcan

Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri bölümü Yüksek Lisans öğrencisi. Kepler Uzay Teleskopu verileri ile Exoplanet keşfi, Yerden Exoplanet yeni gözlem ve analiz yöntemleri üzerine çalışıyor. Ankara Üniversitesi Rasathanesinde gözlem sorumlusu ve teknik ekip üyesi.