HABER

Yayın Tarihi: 3 Kas 2012 | Cihan Tuğrul Tezcan

KASIM AYI GÖKYÜZÜ REHBERİ

Herkese merhabalar. Kasımda gözlem başkadır diyerek bu ayın gökyüzü rehberini başlatıyorum. İyi okumalar!

Leonid meteor yağmuru

Leonidler nispeten daha iyi gözlemlenebilen meteor yağmurlarından biridir. Saatte ortalama 40 meteor gözlenebilir. Leonidler 33 yılda bir maksimum gösterir. Bu maksimumlarda saatte 100’lerce meteor gözlenebilir. En son maksimum 2001 yılında gerçekleşmişti. Meteor yağmuru genellikle 17 ve 18’i arası maksimum gösterecek ama 13-20 Kasım arasında da gözleyebilirsiniz. Bu tarihlerde hilal evresindeki Ay erken batacağından Ay’dan oluşacak ışık etkisi de olmayacaktır. Gözleyebilmek için gece yarısından sonra ışık kirliliği olmayan bir yerde hazır olmanız gerek.

Venüs

Güneş doğmadan hemen önce doğacak ve doğu ufkunda en parlak cisim olacaktır. Günler ilerledikçe alçalacaktır.

Mars

Artık ufaktan kendini göstermeye başlayan kızıl gezegen Mars, Güneş battıktan hemen sonra batı ufkunda olacak. Ay sonuna doğru gittikçe alçalmaya devam edecektir.

Jüpiter

Geçen ay olduğu gibi bu ay da tüm gece gökyüzünde olacak Jüpiter.

Satürn

Gökyüzünün güzeli, halkalı gezegen Satürn yükselmeye başlıyor. Ayın 20’sinden itibaren doğu ufkunda güneş doğmadan önce gözlenebilir. Gittikçe yükselmekte.

13 Kasım tam Güneş tutulması

Efsanevi bir gökyüzü şovu olmasına rağmen ülkemizden gözlemlenemeyecek. Aslında sadece Kuzey Avustralya’dan ve Pasifik Okyanusu’nun güney kesimlerinden gözlenebilecek. Parçalı tutulma olarak da Doğu Avustralya ve Yeni Zelanda’dan gözlenecek.

Tutulmanın NASA tarafından hazırlanan grafiği:

(Kaynak: NASA)

28 Kasım Parçalı Ay Tutulması

Tutulma şovlarının ikincisi Ay tutulmasında da ülkemizin  pek şansı yok. Ay saat 16.50 civarında doğu ufkumuzdan yükselirken tam o sırada parçalı tutulma sona erecek. Ayrıntılı bilgi için NASA’nın hazırladığı tutulma dosyasına göz atmakta yarar var.

Ay’ın evreleri

Kasım ayında gökyüzünün genel görünümü

Etiketler: , , , ,

Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri bölümü Yüksek Lisans öğrencisi. Kepler Uzay Teleskopu verileri ile Exoplanet keşfi, Yerden Exoplanet yeni gözlem ve analiz yöntemleri üzerine çalışıyor. Ankara Üniversitesi Rasathanesinde gözlem sorumlusu ve teknik ekip üyesi.