Yepyeni bir yılın yepyeni bir Açık Bilim sayısında daha karşınızdayız. 2013 yılının, herkese bol yıldızlı, ışık kirliliğinden ve hava muhalefetinden uzak gözlemler getirmesi dileğiyle.

Merkür

Güneş’e yakın konumda olacağından gözlemlenemeyecek.

Venüs

Güneş’e yakın konumda olacağından gözlemlemek çok zor ve çok kısa sürecektir. Yine de Ocak ayının ilk günlerinde görmek isterseniz gün doğumundan önce yerinizi almalı ve doğu ufkunu izliyor olmalısınız.

Mars

Kızıl gezegen Mars’ı, gökyüzünde Güneş’e yakın bir konumda olacağından Güneş battıktan hemen sonra kısa bir süre için batı ufkunda görebilirsiniz.

Güneş battıktan sonra batı ufku.
Şekil 1: Güneş battıktan sonra batı ufku.

Jüpiter

Güneş sistemimizin gaz devlerinden Jüpiter, Ocak ayı boyunca gökyüzünde.

Satürn

Halkalı gaz devi Satürn, gece saat 02:00 den sonra doğu ufkunda görülmeye başlayacak ve Güneş doğana kadar gözlenebilecek. Ufak bir dürbün veya teleskop ile halkasını ve gezegen üzerindeki kırmızı atmosfer çizgilerini görebilirsiniz.

Satürn, Halkaları ve bazı Uyduları
Şekil 2: Satürn, halkaları ve bazı uyduları

Quadrantids Meteor Yağmuru

Saatte yaklaşık 40 meteor ile ortalamanın üzerinde olan Quadrantids meteor yağmuru 1-5 Ocak tarihleri arasında gözlenebilir. 3 ve 4 Ocak’ta maksimuma ulaşacak Quadrantids’leri neredeyse sondördünde olan ay battıktan sonra ışık kirliliği az olan bir yerde gözlemlemek en iyisi olacaktır. Radyan noktası çoban (Bootes) takımyıldızı olacağından sırt üstü uzanıp bu takımyıldıza doğru bakarsanız sönük olanları bile yakalayabilirsiniz.

Şekil 3: Radyan noktası Bootes (Çoban) takımyıldızında.

Ay Evreleri:

res4

Ocak Ay’ı Gökyüzü Genel Görünümü:

res5
Ocak Ayı genel görünümü. (Büyütmek için tıklayın.)

Yorum Ekle

Cihan Tuğrul Tezcan

Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri bölümü Yüksek Lisans öğrencisi. Kepler Uzay Teleskopu verileri ile Exoplanet keşfi, Yerden Exoplanet yeni gözlem ve analiz yöntemleri üzerine çalışıyor. Ankara Üniversitesi Rasathanesinde gözlem sorumlusu ve teknik ekip üyesi.