HABER

Yayın Tarihi: 4 Mar 2013 | Cihan Tuğrul Tezcan

MART AYI GÖKYÜZÜ REHBERİ

Mart’ın yaz mevsimine selam çakması fakat bu durumun tamamen bir kandırmaca olduğunu atalarımız uzun yıllar önce belirtmiş (Mart kapıdan baktırır, kazma kürek yaktırır). Bu durum hava açık olursa eğer yapabileceğiniz en iyi gözlemlere bir delalettir. Havanın soğuk ve açık olması atmosferik etkiyi en aza indirir. Dolu dolu bir Mart ayında herkese iyi gözlemler!

Merkür

Güneşe yakın bir konumda olacağından Merkür bu ay yok.

Venüs

Merkür ile aynı kaderi paylaşan bir diğer iç gezegen Venüs de bu ay gözlenemeyecek.

Mars

Mart ay’ı gezegenler için oldukça fakir bir ay oldu bu yıl. Mars da Güneş’e yakın olacağından gözlenemeyecek.

Jüpiter

Her ay bizi yalnız bırakmayan Jüpiter, her gün gözlenme süresi azalmasına rağmen, Güneş battıktan sonra meridyen civarında bizleri bekliyor olacak.  Jüpiter’in bir de doğal uydumuz Ay ile dansı var bu ay gözlemlerimize sunacağı. 17 Mart tarihi akşam üstü, Jüpiter -2.2 kadir parlaklığıyla, -11.4 parlaklığındaki Ay’ın yakınında görülecek. Literatürde “Conjunction” diye adlandırılan gök olayına Türk Astronomlar “Örtülme” demektedir. Bu Ay-Jüpiter yakınlaşmasının bizler için manevi bir anlamında var. 17 Mart’ta hemen hemen Hilal evresinde olacak Ay, Jüpiter’i karşısına alınca ülkemizin bayrağı gökyüzünde oluşacaktır.

Satürn

Jüpiter batarken, Satürn gezegeni yükselmekte. Ay’ın ilk günlerinde gece yarısından sonra doğu ufkundan yükselmeye başlayan Satürn, ay boyunca yükselmeye devam ederek daha fazla gözlenme zamanına erişecek.

10 Mart

Çok ilgi çeken bir gökolayı olan Kuyruklu Yıldız yaklaşması 10 Martta kendini gösterecek. Adı Comet Pan-STARRS olan kuyruklu yıldız güneşe en yakın 10 mart tarihinde olacak. Bu bizlere akşam üstleri güneş batarken ve battıktan hemen sonra Güneşin solunda olacak şekilde gözlemlememizi sağlayacak. Dürbün veya küçük bir teleskop ile bakabilirsiniz fakat her hangi bir gözlem aracı ile filtre kullanmadan, direk güneşe veya çevresine asla bakmayınız!

Ay Evreleri:

Mart 2013 Ay Evreleri

Mart Ay’ı Gökyüzü Genel Görünümü:

15 Mart 2013 00:00:00'da Genel Gökyüzü Görünümü

15 Mart 2013 00:00:00’da Genel Gökyüzü Görünümü

Etiketler: , , , , , ,

Ankara Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri bölümü Yüksek Lisans öğrencisi. Kepler Uzay Teleskopu verileri ile Exoplanet keşfi, Yerden Exoplanet yeni gözlem ve analiz yöntemleri üzerine çalışıyor. Ankara Üniversitesi Rasathanesinde gözlem sorumlusu ve teknik ekip üyesi.